Van, ami ellen a vitamin sem véd!

A homocisztein-szint csökkentésére szánt folsav- és B-vitaminpótló kezelés nem védi meg a nőket a szívbetegségektől és az agyérkatasztrófáktól, derül ki egy vizsgálatból. Az eredményeket a Journal of the American Medical Association májusi száma közölte.

A homociszteinszint csökkentésétől - korábbi, kisebb vizsgálatok alapján - sokan a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkenését várták. Jelenleg is számos kutatás zajlik ezzel a témával kapcsolatban. Most azonban, az eddigi leghosszabb és a résztvevő nők száma alapján legnagyobb vizsgálatból kiderül, hogy a folsav és a kombinált B-vitamin pótlás gyakorlatilag semmiféle védő hatással nem jár, magyarázta Dr. JoAnn Manson, a megelőző orvostani részleg vezetője a bostoni Harvard Egyetem Brigham és Női Klinikáján. A legtöbb hasonló témájú vizsgálattal ellentétben Dr. Mansonék egészséges nőket is bevontak.

A résztvevők száma elérte az 5400-at, mindannyian egészségügyben dolgozó nők voltak. Egyesek kórtörténetében már szerepelt szív- és érrendszeri betegség, vagy három, esetleg több koszorúsérbetegségre hajlamosító kockázati tényező, mint például a magas vérnyomás, elhízás, vagy cukorbetegség. A résztvevők fele napi 2,5 mg folsav, 50 mg B6-vitamin és 1 mg B12-vitamin kombinációját kapta, míg a többiek egy ugyanolyan, ám hatóanyagot nem tartalmazó tablettát (placebót) szedtek. A következő 7,3 év során az aktív hatóanyagot szedő nők körében 14,9 százalékban fordult elő valamilyen szív- és érrendszeri megbetegedés. Ugyanez a szám a placebo-csoportban - csaknem ugyanannyi - 14,3 százalék volt.

Dr. Manson szerint tehát a folsavpótló kezelést nem érdemes a szív- és érrendszeri betegségek megelőzése miatt adni. Megmarad azonban a folsavpótlás igen fontos szerepe a magzati idegrendszeri és gerinc fejlődési rendellenességek megelőzésében. A szakemberek minden gyermeket váró kismamának ajánlják a kiegészítő folsavpótlást, már a fogamzás előtti időszakban is. Kiegészítő kezelésről beszélhetünk a fejlett országokban, így az Egyesült Államokban is, ahol a kenyeret és más, gabonából készült termékeket folsavval dúsítva készítik. A folsavat egyébként a zöld levelű zöldségekben és a citrusfélékben is megtaláljuk.

Forrás:
Medipress hírszolgálat

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

A fátyol- és gomolyfelhők mellett általában sok napsütés várható. Kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat. Egyre nagyobb területen északnyugatira, északira fordul a szél, és megélénkül, néhol meg is erősödik, majd késő délutántól az északkeleti tájakon helyenként esetleg viharos közeli lökésekre is számíthatunk.A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 38 fok között várható.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.