Károsítják az agyat a diétás üdítők

A mesterséges édesítőszereket tartalmazó üdítők háromszorosára növelhetik az agyi érkatasztrófa és a demencia (időskori elbutulás) kockázatát - figyelmeztetnek kutatók az Amerikai Szívtársaság Stroke című folyóiratában közölt tanulmányukban.

"Tanulmányunk rávilágít annak szükségességére, hogy alaposabban megvizsgáljuk ezt a területet, tekintve, hogy az emberek milyen gyakran isznak mesterséges édesítőszereket tartalmazó üdítőket" - húzta alá Matthew Pase, a tanulmány egyik szerzője.

A kutatók a Framingham Heart Study elnevezésű nagyszabású kardiológiai kutatás 2888, nagyrészt fehér bőrű, 45 éves kor feletti résztvevőjét vonták be az agyi érkatasztrófa, 1484 hatvan év feletti résztvevőjét pedig a demencia előfordulását vizsgáló tanulmányukba. A tíz éven át tartó követéses tanulmány során a kutatók megnézték, hogy mely alanyoknál jelentkezett agyi érkatasztrófa vagy demencia, majd összevetették a betegségek előfordulási arányát a résztvevőktől előzetesen bekért táplálkozási adatokkal.

A diétás üdítők rendszeres fogyasztása növeli a stroke és a demencia kockázatát
A diétás üdítők rendszeres fogyasztása növeli a stroke és a demencia kockázatát

A vizsgálati időszak végén a stroke előfordulását vizsgáló tanulmány résztvevői közül 97-en (3 százalék) szenvedtek agyi érkatasztrófát, közülük 82-en iszkémiás, azaz oxigénhiányos stroke-on estek át, míg a demencia előfordulását vizsgáló tanulmány résztvevői közül 81-nél (5 százalék) alakult ki időskori elbutulás, közülük 63 alanynál Alzheimer-kórt - a demencia leggyakoribb formáját - diagnosztizáltak.

A demencia tünetegyüttest takar, melynek fő összetevői az emlékezethanyatlás, az agykérgi működések zavara (beszédzavar, az érzékszervek működésének zavara, az összerendezett mozgások zavara), az ítélőképesség hanyatlása és a személyiségváltozás. Részletek itt.

A különböző befolyásoló tényezők, mint az életkor, a nem, a kalóriabevitel és az iskolai végzettség figyelembe vételét követően a kutatók arra jutottak, hogy azoknál, akik naponta legalább egy diétás üdítőt megittak, háromszor nagyobb volt az iszkémiás stroke jelentkezésének valószínűsége, és 2,9-szer nagyobb eséllyel alakult ki náluk Alzheimer-kór.

"Ez egyértelműen mutatja, hogy a diétás üdítők nem jelentenek egészséges választást" - mondta Pase. "Azt tanácsoljuk, hogy az emberek rendszeresen igyanak vizet a cukros vagy mesterséges édesítőket tartalmazó üdítők helyett" - tette hozzá a szakember. A kutatók ugyanakkor hangsúlyozták, hogy tanulmányuk egyetlen embercsoport megfigyelésére épült, és nem tud ok-okozati összefüggést kimutatni.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.