Néhány napnyi szoptatásnak is lehet hatása

Alacsonyabb a vérnyomása azoknak a kisgyermekeknek, akiket akár csak pár napig is szoptattak születésük után - erre jutottak egy friss kutatásban. Ez a kutatási eredmény növeli a számát azoknak a bizonyítékoknak, amelyek szerint a szoptatás javítja a szív- és érrendszer felnőtt kori egészségi állapotát.

A Journal of the American Heart Association című folyóiratban július végén publikált tanulmány elsőként elemzi a születést követő első napokban történt szoptatás és a kisgyermekkori vérnyomás összefüggéseit. "Azok az újszülöttek, akik akár viszonylag kis mennyiséget is kaptak az édesanyjuk korai anyatejéből, másnéven a kolosztrumból, azoknak alacsonyabb lesz a vérnyomásuk hároméves korukra, és ez független attól, hogy meddig kaptak anyatejet és mikor kezdődött a hozzátáplálás" - jelentette ki a tanulmány vezető szerzője, dr. Kozeta Miliku, akik kanadai Ontarióban lévő Hamilton Egyetem posztdoktori kutatója. Meghan B. Azad, a Manitoba Egyetem gyermekgyógyász egyetemi docense, a tanulmány társszerzője szerint a kolosztrumról tudjuk, hogy beindítja az újszülött immunrendszerét, "ráadásul kulcsszerepet játszik az újszülötti életszakasz szervfejlődési folyamataiban is. Sok szempontból támogatjuk a hosszú szoptatási időszakot, és nagyon fontos, hogy megértsük: minden csepp számít, különösen az élet első néhány kritikus napjában."

még a rövid ideig tartó anyatejes táplálás is hatásosan korlátozza a szív- és érrendszeri betegségek, például a magas vérnyomás kialakulását."
A szoptatás csökkenti a keringési betegségek kialakulásának esélyét a gyermeknél. Kép: GettyImages

A kutatócsoport 2 400 csecsemő táplálási és egészségügyi adatait vizsgálta, az adatelemzésben részt vevő gyermekeket a kanadai CHILD nevű kutatási programból választották ki. Ebben a programban 2009 és 2012 között született gyermekeket követnek, hogy megértsék: a korai életszakaszuk eseményei miként befolyásolják az egészségüket. A mostani kutatás kimutatta, hogy az újszülöttek 98 százalékát szoptatták, és a 64 százalékukat legalább három hónapig kizárólag csak anyatejjel táplálták, valamint 4 százalékukat csak a kórházban tartózkodásuk idején szoptatták.

Minden évben augusztus 1. a Szoptatás Világnapja , amikor az anyatejes táplálás fontosságára és magától értetődő voltára hívják fel a figyelmet a szakemberek.

Hároméves korukra annak a 2 százaléknak, amelyik sosem kapott anyatejet, magasabb volt a vérnyomása azokhoz képest, akiket szoptattak. Ez az összefüggés attól függetlenül fennállt, hogy mennyi ideig szoptatták az újszülötteket, mekkora volt a testtömegindexük és hogy az anyatej mellé kaptak-e más táplálékot is. Az édesanyák társadalmi viszonyai, az egészségi állapotuk és az életmódjuk nem befolyásolta a vérnyomásértékek különbségét.

Vérnyomás és szoptatás

"Jól dokumentáltuk már, hogy a rendszeres és hosszan tartó szoptatásnak milyen hatása van az egészségi állapotra, például a légzőszervi fertőzésekre és a csecsemőkori emésztőszervi betegségekre, valamint a későbbi életkorban kialakuló olyan krónikus betegségekre, mint az asztma és a kóros elhízás" - mondta dr. Azad, aki a CHILD kutatási program igazgatóhelyettese is. "A jelenlegi kutatásunkból egyértelműen kiderül, hogy még a rövid ideig tartó anyatejes táplálás is hatásosan korlátozza a szív - és érrendszeri betegségek , például a magas vérnyomás kialakulását."

Fontos a kismamák tájékoztatása és támogatása - mondta a kutató. "Az eredményeinkből világossá vált, hogy a kórházi szoptatási tanácsadás mellőzése és az édesanyák túl korai kórházi elbocsájtásának rövid távú haszna eltörpül amellett az előny mellett, hogy a szoptatás megteremti a későbbi életkorban az egészséges keringési rendszer kialakulásának esélyét."

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.