Az sem jó, ha nagyon sokat szül a nő

A palesztin asszonyok sok gyermeket szülnek, ez kiváló alkalmat teremtett az UNICEF (az ENSZ gyermekjóléti szervezete) kutatói számára, hogy tanulmányozzák a szülések számának a koszorúérbetegségek kockázatára gyakorolt hatását. Kiderült, hogy a kockázat a hatnál több gyermekes anyák esetében jelentősen magasabb.

Dr. Najwa Odeh Rizkallah és munkatársai azt találták, hogy a szülések számának emelkedésével megnő az elhízás, a magas vérzsírszint és a metabolikus szindróma kockázata, amelyek mind emelik a koszorúérbetegségek rizikóját.

A kutatók 500, menekülttáborban élő palesztin asszonyt vontak be a vizsgálatba, akik életkora 40 és 65 év közé esett. A nőknél megmérték a vérzsírok és a vércukor szintjét, továbbá meghatározták az esetleges elhízás fokát, a cukorbetegség, a magas vérnyomás és a metabolikus szindróma jelenlétét.

A résztvevők átlagosan 7,3 gyermeket szültek. Több, mint kétharmaduk (69 százalék) elhízott volt, 84 százalékuknál úgynevezett centrális elhízás állt fenn (derékbőség 88 cm felett), 52 százalékban hasi elhízás volt jelen. Minden ötödik nő cukorbeteg volt, a magas vérnyomás 43 százalékban fordult elő.

Magas vérzsírszint Az adatok életkorra és más tényezőkre történt korrekcióját követően megállapították, hogy a hatodik gyermek után minden további szülés 0,3 ponttal növelte meg a testtömegindex (BMI) értékét, 0,58 centiméterrel a derékbőséget és 0,036 mmol/l-rel a vérzsírszintet. A sokgyermekes asszonyoknál a metabolikus szindróma is sokkal gyakrabban fordult elő.

"A palesztin asszonyok körében a magas gyermekszám szoros összefüggést mutatott az elhízás, a magas vérzsírszint és a metabolikus szindróma magas kockázatával" - írták a szerzők a Lancet folyóiratban megjelent cikkben. "Ezek a kockázati tényezők együtt vagy önmagukban megnövelik a koszorúérbetegségek előfordulásának valószínűségét. További vizsgálatokra van szükség annak meghatározására, milyen hatással van erre a családtervezés."

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.