A prosztatarákot könnyűszerrel megelőzhetjük?

Az olajos halakban gazdag étrend növelheti a prosztatarákos betegek túlélési esélyeit - állítják amerikai kutatók.

Évente csak Angliában mintegy 40 ezer férfit diagnosztizálnak prosztatarákkal, akik közül körülbelül 10 ezer beteg belehal a kórba. Magyarországon évente körülbelül 2400 új esetet fedeznek fel és 1300-1400 halálesetért felelős a betegség.

A bostoni Harvard Egyetem Közegészségügyi Karának kutatói azonban most arról számoltak be, hogy az olajos halak fogyasztása jelentősen javíthatja a betegek túlélési esélyeit. A kutatók 525, átlagosan 70 éves férfi életét követték nyomon 1989-től 2011-ig. Az eredmények szerint a betegség kialakulásának esélye az életkor előrehaladtával növekszik. A vizsgálati időszak során ugyanis 222 férfi halt meg prosztatarákban, míg 268-an más okból hunytak el. Amikor a kutatók összehasonlították a halálozási adatokat és a férfiak étrendjét, kiderült, hogy azok, akik rendszeresen fogyasztottak olajos - omega-3 zsírsavakban gazdag - halakat , azoknál a betegség túlélési aránya 34-40 százalékkal jobb volt.

A tudósok szerint ezért az étrendnek akár megelőző hatása is lehet a betegség szempontjából, valamint csökkentheti a halálozás esélyeit. "Az eredmények azt sugallják, hogy a korai stádiumban lévő tumorok talán jobban reagálnak az étrendi faktorokra és a diéta a rák fejlődését is befolyásolhatja" - mondták a kutatók.

Tavaly a Kalifornia Egyetem tudósai is hasonló eredményre jutottak. Megállapították, hogy a halolaj mérsékli a prosztatarák gyorsan osztódó tumorsejtjeinek számát, amely potenciálisan csökkenti az esélyét, hogy a rák továbbterjedjen más testrészekre is.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.