Nem függ össze a tejfogyasztás és a veserák kockázata

Míg korábbi kutatások felvetették, hogy a tejivás növeli a veserák kialakulásának kockázat, egy jelenlegi kutatás ezt erősen megkérdőjelezi.

Dr. Nicholas Timpson, a Bristoli Egyetem genetikai epidemiológiával foglalkozó óraadója, egy vizsgálat során nem talált semmilyen összefüggést a tejfogyasztás és a rák kockázatának emelkedése között.

A Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention májusi számában közölt tanulmány során egy genetikai markert használtak, melynek segítségével cáfolták a témában korábban tett felvetéseket.

A kutatók egy széleskörű vizsgálat keretében közép-kelet-európai kórházak beteganyagát vizsgálták 1999 és 2003 közötti időből, a fókuszban a laktóz-intoleranciát meghatározó gén, az MCM6 egyes variánsai voltak. A felnőtt tejivók között a tejet nem ivókkal szemben 35 százalékkal nőtt a veserák kialakulásának esélye, azonban az egyes variánsokat figyelembe véve már semmilyen összefüggést nem kaptak. Azonban a tanulmány eredményét nagyobb beteganyag bevonásával ellenőrizni kell.

Dr. Johanna Lampe, a Cancer Epidemiology című, az Amerikai Rákkutató Társaság által gondozott lap szerkesztőségi tagja szerint a tanulmány jól példázza a diétás szokások és a rák összefüggésének összetettségét. A tanulmányban nem érintett Fred Hutchinson Rákkutató Központ munkatársa megjegyezte, hogy az egyes emberek étrendje eltérő mintázatot mutat, és nem lehet eltekinteni az életmódbeli sajátságoktól sem.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +32 °C
Minimum: +15 °C

Éjszaka is felhőtlen idő várható. Csapadék nem lesz. Gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás. Késő estére általában 16 és 28 fok közé hűl le a levegő.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 12 és 19 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő pontokon, szelesebb északnyugati tájakon ennél melegebb lesz a hajnal. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.