Kiderült, a kevés alkohol is veszélyes

Nincs olyan alkoholmennyiség, amely biztonsággal fogyasztható lenne - derült ki egy világméretű kutatás eredményeiből.

Milyen tünetekről ismerhető fel az alkoholizmus? Részletek itt.

A tanulmány szerzői elismerték ugyan, hogy a mérsékelt alkoholfogyasztás talán véd a szívbetegségekkel szemben, ám ez az előny nem akkora jelentőségű, mint a rák és más betegségek kockázatának emelkedése. A világon minden harmadik ember fogyaszt alkoholt a becslések alapján. A 15-49 éves korosztályban a halálozások majdnem fele kapcsolatos az alkohollal.

Az új kutatás szerint az alkohol kis mértékben sem orvosság
Az új kutatás szerint az alkohol kis mértékben sem orvosság

Közel 200 ország adatait vizsgálták

A betegségek okozta anyagi terhekről szóló, a Lancet brit orvosi hetilapban megjelent tanulmány 195 országban vizsgálta meg az alkoholfogyasztás és az egészség összefüggéseit az 1990 és 2016 közötti időszakban. A kutatók 15-95 évesek adatait elemezték: összehasonlították az egyáltalán nem ivók egészségét azokéval, akik naponta egy alkoholos italt fogyasztottak.

Azt találták, hogy százezer absztinens közül 914-nél alakult ki alkohollal is kapcsolatba hozható betegség, többek között rák . Azok között, akik napi egy alkoholos italt fogyasztottak, ennél néggyel többen betegedtek meg, ami 0,5 százalékos emelkedést jelent, akik pedig napi kettőt, azok közül 63-an, ami 7 százalékos növekedésnek felel meg. A napi öt alkoholos italt ivók között már 37 százalékkal, vagyis 338-cal többen lettek betegek.

Élmezőnyben a magyar férfiak

A tanulmány szerint a legtöbbet ivó nők tízes toplistáját Ukrajna vezeti átlagosan napi négy egységet meghaladó mennyiséggel. Magyarország itt ugyan nem került az élmezőnybe, a férfiak között azonban a tizedik helyen állunk. Ennek a listának az élén Románia található, ahol átlagosan napi nyolc italnál többet fogyasztanak a férfiak. Egy egység tíz gramm alkohollal egyenlő, ami nagyjából egy kis pohár bornak, egy doboz sörnek vagy egy kis adag röviditalnak felel meg.

A legkisebb mennyiségű alkohol is káros

Egy brit tanulmány szerint évekkel is megrövidítheti az életet a rendszeres alkoholfogyasztás. Részletek itt.

"Korábbi tanulmányok megállapították az alkohol védőhatását egyes betegségekkel szemben, azonban az alkohollal összefüggő egészségi kockázatok már a legkisebb mennyiség mellett is emelkednek. Ugyan a napi egy itallal kapcsolatos kockázat kicsi, ez azonban meredeken emelkedik az egyre nagyobb mennyiségekkel" - foglalta össze Max Griswold, a kutatás vezetője, a Washingtoni Egyetem egészségügyi mérésekkel és értékeléssel foglalkozó intézetének (IHME) munkatársa.

Sonia Saxena, a tanulmány egyik szerzője szerint kutatásuk a témában végzett eddigi legnagyobb jelentőségű munka, mert 694 forrás adatait elemezték, melyek mind egyéni, mind a populációs ivási szokásokról tartalmaztak adatokat, valamint 592 tanulmány eredményeit, melyek az alkoholfogyasztás kockázatairól szóltak. Becsléseik a korábbiaknál pontosabbak, mert - a bevalláson alapuló egyéni adatokon kívül - figyelembe vették az alkoholeladásokat, az otthoni előállítást és a csempészetet is.

A kutatásban nem vett részt David Spiegelhalter, a Cambridge-i Egyetem professzora, aki megjegyezte, hogy ugyan nincs "biztonsággal fogyasztható" alkoholmennyiség, ez szerinte mégsem ok arra, hogy az egészségügyi kormányzat az absztinenciát javasolja. Ehelyett azt ajánlják, se a férfiak, se a nők ne igyanak többet heti 14 egységnyi alkoholnál.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.