Az energiaitalok károsak lehetnek a fiatalokra

Egy új kutatás szerint az egymáshoz amúgy nagyon hasonló összetételű energiaitalok biztosan nem szolgálnak egészségi előnyökkel, sőt egyenesen károsak lehetnek egyes kamaszokra és fiatalokra.

A Pediatrics folyóirat februári számában publikált cikk társszerzője, Dr. Steven E. Lipshultz szerint a nagy mennyiségű koffeint tartalmazó italok különösen veszélyesek lehetnek a szívrendellenességekben, figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarban (ADHD) vagy más testi és érzelmi zavarokban szenvedő gyermekekre.

"Ezek a termékek rendkívül szabályozatlanok, és semmiféle terápiás előnnyel nem rendelkeznek" - állítja Lipshultz, a Miami Egyetem gyermekgyógyászati tanszékének vezetője.

A felmérésekből az derül ki, hogy az amerikai kamaszok és a fiatalok 30-50 százaléka fogyaszt energiaitalokat az ezekkel kapcsolatos figyelmeztetések ellenére. Sokan alkohollal is keverik az energiaitalokat, ami még tovább erősítheti káros hatásait. A tanulmány szerzői szerint azonban ezek az italok még alkohol nélkül is kockázatosak lehetnek. Először is nem határozták meg az energiaitalok biztonságos szintjét a gyermekek számára. Egy doboz energiaital az egy csésze kávéban lévő koffeinmennyiség többszörösét is tartalmazhatja. A gyártók ráadásul cukrot, gyógynövényi kiegészítőket és más anyagokat is hozzáadnak termékeikhez, melyek hatásairól még nem készültek alapos tudományos vizsgálatok.

Lipshultz szerint egy doboz energiaital néhány csészényi kávénak megfelelő koffeint tartalmaz, az energiaitalt azonban másképp fogyasztják. Míg általában nem iszunk meg közvetlenül egymás után több csésze kávét, az üdítőitalokat intenzív testmozgás után, tanulás közben, behűtve, gyorsan isszák meg. A hiperaktivitásban és szívbetegségben szenvedő gyerekeken kívül az energiaitalok olyan fiatalokra is veszélyesek lehetnek, akik cukorbetegségben, epilepsziában és pszichológiai rendellenességekben szenvednek. Lipshultz úgy véli, hogy a gyermekorvosoknak és a közvéleménynek tisztában kell lennie az energiaitalok lehetséges káros hatásaival, különösen a legsebezhetőbb népességet illetően.

Az egyik népszerű energiaital gyártója elutasította az eredményeket. A cég szerint a kutatás csupán véletlenszerű adatokat fésült át az interneten, és alaposságban meg sem közelíti az elismert országos intézmények az energiaitalokkal kapcsolatos tudományos kutatásait, amelyek ellenkező eredményeket hoztak.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Túlnyomóan felhőtlen vagy derült, napos időben lesz részünk, de az északkeleti, keleti tájakon kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. Csapadék nem lesz. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 27 és 31 fok között alakul. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.