A tej véd a daganatos betegségek ellen

A rosszindulatú vastagbéldaganat előfordulását és növekedését is gátolja a tejben lévő egyik fehérje - mutatta ki egy vizsgálat.

A svéd Lund Egyetem munkacsoportjának kutatása során a lactoferricin4-14 tejfehérje fékezte a ráksejtek ultraibolya fény hatására bekövetkező, rosszindulatú változását, kárt téve a ráksejtek DNS-ében. Az alacsony zsírtartalmú tej rákmegelőző hatását több korábbi vizsgálat is igazolta. Egy tavaly megjelent amerikai tanulmány szerint a rendszeresen tejet ivó gyerekek 40%-kal kisebb eséllyel betegszenek meg felnőttkorukban vastagbél rákkal, a tejet rendszeresen fogyasztó, 55 évnél idősebb nők esetében pedig 47%-kal kevesebb rákos megbetegedés fordul elő.

Svédek a vastagbél daganatok ellen

Stina Oredsson, a svéd Lund Egyetem professzora és munkacsoportja a laktoferricin4-14 tejfehérje kutatásával foglalkozik. A svéd szakemberek eredményei bizonyították, hogy a tejben található laktoferricin4-14 fehérje hosszú távon jelentősen gátolja a vastag- és végbélrák sejtek szaporodását, növekedését. Hatására ugyanis az emberi szervezetben jelenlévő ráksejtek életciklusa megnyúlik.

Világszerte évente félmillió, Magyarországon pedig évente 5.000 ember veszti életét rosszindulatú vastagbéldaganat következtében. A világon minden esztendőben átlagosan egymillió az új megbetegedések száma. Statisztikák szerint 2008 óta ez a fajta rák a nők körében a második, a férfiak csoportjában pedig a harmadik leggyakoribb daganatféle. "A kutatás során a ráksejteket ezzel a fehérjével kezelték, amely károsította azok DNS szerkezetét, gátolva a vastag- és végbél daganatos megbetegedés kialakulását" mondta Dr. Matos Lajos kardiológus, a tanulmány ismertetője. "Magyarországon a tüdőrák után sajnos ez a második leggyakoribb daganattípus, ezért is nagy horderejű a friss kutatási eredmény" tette hozzá a szakember.

A rosszindulatú vastagbéldaganat előfordulását és növekedését is gátolja a tejben lévő egyik fehérje

A fehérje kedvező tulajdonságának magyarázata, hogy az Lfcin4-14 befolyásolja a ráksejtek dezoxiribonukleinsav DNS változását ultraibolya fényre.

Üstökös technikával vizsgálták a daganatos sejteket

A munkacsoport először ultraibolya sugárzással kezelte a vastagbélrák sejteket, majd ezt megismételte Lfcin4-14 jelenlétében és anélkül is. A DNS károsodását érzékeny mérési eljárással mutatták ki, melynek neve üstökös technika. A DNS-károsodott daganatsejtek alakja üstökösre emlékeztet, melyek jellegzetes csóvát húznak maguk után, a DNS károsodás mértékét pedig az üstökös fejének és csóvájának arányából lehet megítélni. Az ultraibolya fény hatására sokkal több üstökös látszott, mint mikor Lfcin4-14-gyel történő kezelés után alkalmazták az ultraibolya sugarakat. Különböző, további sejtjelző technikák segítségével sikerült igazolni, hogy a tejfehérje valóban a beteg sejt DNS károsodása útján hat.

Korábbi tanulmányok

A Harvard Közegészségügyi Egyetem (Harvard School of Public Health) bostoni Brigham and Woman's Hospitallal végzett közös kutatása korábban ugyancsak megállapította: megfelelő mennyiségű kalciumbevitel csökkenti a bélpolip kiújulását, mely később rákos elváltozássá válhat. A kalcium megvédte az elburjánzástól azokat a bélrendszerben található sejteket, melyek túlnövekedése rák kialakulását idézhette volna elő.

Az amerikai Creighton Egyetem táplálkozástani szakértője, Dr. Joan Lappe és munkacsoportja tanulmányai korábban a tej D-vitamin tartalmának kiemelkedő hatására hívták fel a figyelmet a rákos megbetegedések kapcsán. Ezernél is több 55 évnél idősebb nőt kértek fel a vizsgálatra, akiket három csoportra osztottak. Az első csoport tagjai 4 éven keresztül kalciumot és D-vitamint, a második csoportba tartozó hölgyek csak kalciumot szedtek, a kontrollcsoport tagjai pedig placebót kaptak. A kutatók szerint az első csoportban 60, míg a másodikban 47%-kal kevesebb rákos megbetegedés fordult elő a kontrolcsoporthoz képest.

Két pohár tej az egészségért!

A tej nem csak finom ital, de a szervezet zavartalan működéséhez szükséges tápanyagok legfontosabb forrása. Dietetikusok az egészséges táplálkozás részeként napi 0,5 liter tej fogyasztását javasolják, amely hozzájárul az egészséges életmódhoz és számos betegség megelőzését segíti.

Forrás: Tetrapak

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

Nagyrészt derült idő várható, felhős tájak csak a délnyugati megyékben maradhatnak. Estig még kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat, de a délnyugati megyékben éjszaka sem zárható ki csapadék. Az északi, északkeleti szél többfelé lesz élénk, eleinte helyenként még erős, esetleg viharos közeli is a keleti, északkeleti országrészben.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet döntően 16 és 22 fok között alakul, de a szélárnyékos északi tájakon ennél alacsonyabb értékeket is mérhetünk. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.