Növeli a vérnyomást a sok fruktóz

Azok, akik sok fruktózt (egyfajta cukrot) fogyasztanak, növelik a kockázatukat a magas vérnyomás kialakulására - derül ki a Journal of the American Society Nephrology (JASN) következő számában megjelenő tanulmányból. Az eredmények arra utalnak, hogy a magas fruktóztartalmú ételek visszafogásával csökkenthető a magas vérnyomás kialakulásának veszélye.

A magas vérnyomás a leggyakoribb krónikus betegség a fejlett országokban, illetve a fő kockázati faktora a szív- és vesebetegségek kialakulásának. A kutatók igyekeznek beazonosítani a környezeti tényezőket, és úgy látják, hogy a fruktóz lehet az egyik bűnös. A múlt században drámaian megnőtt az egyszerű cukrok fogyasztása, mellyel a feldolgozott ételek egész hadát édesítik. Ezzel egyidejűleg kétségbeejtően sok lett a magas vérnyomásban szenvedők száma is.

Vérnyomás

Ahhoz, hogy megvizsgálhassák a megnövekedett fruktózfogyasztás vérnyomásra gyakorolt hatását, dr. Diana Jalal, a Coloradoi Egyetem Denveri Egészségtudományi Központja (University of Colorado Denver Health Sciences Center) munkatársa és kollégái a Nemzeti Egészségügyi és Táplálkozási Felmérés (2003-2006) adatait elemezték. 4528 felnőtt vett részt a felmérésben, 18 éven felüliek, akiknek kórelőzményében nem szerepelt magas vérnyomás. A résztvevőket az étel- és italfogyasztásukról kérdezték.

Dr. Jalal csapata felfedezte, hogy azoknál növekedett a magas vérnyomás kockázata, akik naponta 74 grammnál több fruktózt fogyasztottak.

"A tanulmányunk beazonosította a magas vérnyomás egyik potenciálisan módosítható kockázati tényezőjét. A jól megtervezett, prospektív, véletlenszerű klinikai tanulmányokat azonban még be kell fejezni, hogy kiderüljön, az alacsony fruktóztartalmú étrenddel megelőzhető-e a magas vérnyomás és szövődményeinek kialakulása" - mondta Dr. Jalal.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +18 °C

Többnyire derült, napos idő várható, az északnyugati tájakon azonban már megjelenik némi felhőzet, melyből estefelé a határ közelében néhol zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél napközben nagy területen lesz élénk.A hőmérséklet késő este általában 24 és 30 fok között alakul. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!