Kevesebb sóval tovább élhet

A British Medical Journal legújabb számában publikált tanulmány szerint az étrendi kálium bevitel növelésével és a sófogyasztás korlátozásával csökkenthető a vérnyomás és az agyi érkatasztrófa (stroke) kockázata.

Az egyik kutatás azt mutatta, hogy a szokásosnál két-hárommal több adag káliumban gazdag zöldség vagy gyümölcs fogyasztása jótékony hatást gyakorol a szervezetünkre. A sófogyasztás mérséklése pedig még tovább fokozhatja ezt az előnyös hatást. Ráadásul a vérnyomásra kedvező hatást gyakorló megnövelt káliumbevitel az eredmények szerint nem gyakorolt káros hatást a veseműködésre vagy a hormonszintekre.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a kutatás alapján kiadta a káliumbevitelre vonatkozó első ajánlását, amelyben azt javasolja, hogy a felnőttek fogyasszanak naponta legalább 4 gramm káliumot.

A szaklapban megjelent tanulmányhoz az ENSZ Világélelmezési Programjának, az Imperial College London, valamint a Warwick Egyetem Orvostudományi Karának kutatói 22 kontrollált kísérletet, és további 11 kutatást elemeztek e témában, amelyekben összesen több mint 128 ezer ember vett részt. Az eredmények azt mutatták, hogy az étrendi kálium mennyiségének napi 3-4 grammra növelése felnőttekben a vérnyomás csökkenését eredményezi. Ez a megnövekedett káliumszint ráadásul a vizsgált felnőttekben a stroke 24 százalékkal alacsonyabb kockázatával is összefüggésbe hozható.

Egy másik vizsgálatban a londoni Wolfson Institute of Preventive Medicine kutatói 34 a sóbevitellel kapcsolatos kísérlet eredményeit vizsgálták felül. Kiderült, hogy a sóbevitel mérsékelt csökkentése legalább négy hétig jelentős csökkenést eredményez a magas és normális vérnyomású személyekben egyaránt. Az eredmények nemtől és etnikai hovatartozástól függetlenül érvényesek voltak. Az alacsonyabb vérnyomás pedig közismerten csökkenti az agyi érkatasztrófa és a szívbetegség kialakulásának kockázatát.

A kutatást vezető Graham MacGregor professzor elmondta, hogy a tanulmányban említett mérsékelt sóbevitel csökkentés azt jelentette, hogy az alanyok felére csökkentették a naponta elfogyasztott só mennyiségét. "Nagy-Britanniában az átlagos napi sóbevitel 9,5 gramm, tehát ezt kellene körülbelül 6 grammra csökkentenünk, vagy ha nagyon odafigyelünk, a javasolt napi 5 grammra korlátoznunk. Ez azonban nagyon nehéz, mivel a vásárolt élelmiszerek eleve nagy mennyiségű sót tartalmaznak" - állítja a professzor.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +18 °C

Többnyire derült, napos idő várható, az északnyugati tájakon azonban már megjelenik némi felhőzet, melyből estefelé a határ közelében néhol zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél napközben nagy területen lesz élénk.A hőmérséklet késő este általában 24 és 30 fok között alakul. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!