Étkezésünk okolható az érelmeszesedésért

A Columbia Egyetem (Egyesült Államok) munkatársai megfigyelték, hogy a magas telített zsírsavtartalmú étrend növeli egy érelmeszesedésben érintett enzim, az endoteliális lipáz szintjét, míg a telítetlen omega-3 zsírsavak csökkentik azt.

Ismert, hogy az érelmeszesedés szempontjából nagy kockázati tényezőnek minősül a a zsírban gazdag étrend. Ily módon a szív- és érrendszeri betegségek megelőzése az életmód-változtatásokra irányul, vagyis törekedni kell a minél kevesebb telített zsírsav (például disznózsír), illetve a minél nagyobb mennyiségű telítetlen zsírsav (növényi olajak, halolaj) bevitelére.

Az októberi száma újabb összefüggéseket tárt fel az érelmeszesedést és a táplálkozást illetően. Dr. Richard Deckelbaum és munkatársai egérkísérletes modellben tanulmányozták az endoteliális lipáz (az erek belhártyájával kapcsolatos zsírbontó enzim) szerepét. A falósejtek (makrofágok) és más, érben jelen lévő sejtek termelte enzim a zsír vérben szállított komplexeinek, a lipoproteinek anyagcseréjében tölt be alapvető szerepet.

Jelen tanulmány érelmeszesedésre fogékony egértörzzsel foglalkozott, melyeknél igen magas telített zsírsavtartalmú, illetve telítetlen zsírsavtartalmú étrendet vezettek be. 12 héttel később az első csoportnál az endoteliális lipáz szignifikánsan magasabb szintjét mérték, emellett a gyulladásos faktorok mennyisége is megnövekedett - ezekről ismert, hogy közreműködnek az érelmeszesedés folyamatában. Ugyanakkor a többszörösen telítetlen zsírsavban gazdag diéta hatására csökkent mind az endoteliális lipáz, mind a gyulladásos faktorok szintje. A makrofágtenyészetben végzett vizsgálatok hasonló eredményeket hoztak. Emellett a kutatók megállapították, hogy a telített zsírsavak növelték a makrofágokban egy jelátviteli molekula, a PPAR-gamma mennyiségét, melyről ismert, hogy a zsíranyagcsere, illetve a gyulladásos válasz szabályozásában érintett.

A vizsgálat megerősíti a különböző zsírsavak érelmeszesedést elősegítő, illetve gátló szerepét, valamint megmagyarázhatja a 2-es típusú cukorbetegségben használt szer, a rosziglitazon leírt mellékhatásait. A gyógyszer növelte a vérben a "rossz koleszterin", az LDL szintjét, emiatt annak használatát 2010-ben le is kellett állítani.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen vagy derült, napos, száraz időben lesz részünk. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre több helyen élénk, az északkeleti megyékben olykor erős lökések is kísérhetik. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.