Gyógyítható-e játékosok függősége? - A képernyő és a joystick rabjai

(MTI-Press) - Lehet-e káros a játék? Torzulhat-e a személyiség, okozhat-e testi-lelki kórokat a számítógépes játékkal töltött idő? Mind gyakrabban felmerülnek ezek a kérdések a szakemberek körében, akik nemrégiben egy konferencián cserélték ki tapasztalataikat és nézeteiket erről, 200 pedagógus részvételével a Jövő Iskolája programján.

Már önmagában az is elgondolkoztató, hogy a serdülő korosztály 3l százaléka naponta több órát játszik a számítógépen, 20,5 százalékuk 3, vagy még több órát tölt ezzel és nő a számuk az alkalmanként több mint 4 órát számítógépes játékkal töltő fiataloknak, akiknél már feltételezhető a függőség kialakulása. A programvezető Niedermüller Anna tájékoztatása szerint a számítógépes játékok témakörében elhangzott előadásokat figyelemfelkeltésnek, egyfajta segélykérő jelzésnek is szánták az előadók.

Ki a játékfüggő? Aki akkor is játszik, ha valójában nincs kedve hozzá, csak éppen ingerlékeny, ideges lesz, ha nem játszhat. A függőségnek vannak általános jellemzői, mint az eufória, az ellenőrizhetetlenség, a visszaesés. Legszembetűnőbb tünetei: a játék lesz a szociális kapcsolatainak szervezési elve, a függő fiatal agresszívan viselkedik, fáradékony, iskolai aktivitása és teljesítménye a hiányzások, kimaradások miatt csökken.

Az internet-addikcióval tíz éve foglalkozik a tudomány behatóan, de valóban átfogó kutatási eredmény még nem látott napvilágot. A pszichiátria éppúgy a szenvedélybetegségek között tartja számon, mint a vásárlási mániát, az alkoholizmust, vagy a drogfüggőséget.

Miért különösen veszélyes ez a fajta függőség? Mert - sajnos - a játékok többsége az erőszakról szól, horrorisztikus jelenetekről, gyilkolásról, ámokfutásról, kontrollálatlanul, korhatár megjelölése nélkül. Mindez alkalmas a hamis valóságkép kialakítására, negatív minták utánzására, a játék folyamatát gyakran kíséri szorongás, depresszió, agresszió, a következményei pedig különféle devianciák.

A számítógépes játékfüggőségnek fizikai és mentális velejárói is vannak. A kapcsolódó fizikai károsodások között megtaláljuk az izületi fájdalmakat és a fejfájást, az alvászavarokat, a szem kiszáradását, ínhüvelygyulladást, az izomzatnak és csontozatnak a mozgásszegény életmód okozta torzulásait. Gyakori, hogy a számítógépfüggő elhanyagolja személyes higiéniáját, ki-kihagy egy-egy étkezést. Viselkedési torzulások szinte mindig jelentkeznek. Nem ritka, hogy a játékfüggő gondolatait akkor is kedvenc szórakozása tölti ki, mikor nem a gép mellett ül. Szélsőséges esetben halálhoz is vezethet a játékfüggőség. Volt már rá példa, hogy a játékfüggő napokig nem aludt, nem evett, hogy el ne szakadjon kedvenc hobbijától. Szervezete végül nem bírta a megterhelést és 17 órányi folyamatos játék után felmondta a szolgálatot.

Az olykor alapvető fiziológiai szükségleteket is elfeledtető függőség titka a flow. Ezt a viszonylag új lélekgyógyászati fogalmat magyar felfedezője és kutatója, Csíkszentmihályi Mihály így határozza meg: "A flow az a jelenség, amikor annyira feloldódunk egy tevékenységben, hogy minden más eltörpül mellette, az élmény maga lesz olyan élvezetes, hogy a tevékenységet folytatni akarjuk, pusztán magáért." Bármely játékműfaj képes kiváltani a flowt, de a legsúlyosabb függőségi eseteket az online szerepjátékok játékosai között találjuk. Ezekben a programokban a flow mellett megjelenik a közösségi élmény, a célokat a játékosok együtt érik el,

A virtuális világban létező célok nem mérhetők semmilyen alkotótevékenység céljához és kézzelfogható végeredményéhez. Akinek csak ilyen látszat-céljai vannak, az a számítógép által vetített világban kap megerősítéseket képességeiről. A megerősítések pedig életkortól függetlenül igen fontosak, és bár könnyű játékok által megerősítéshez jutni, nehezen vitatható, hogy a valóság megerősítései értékesebbek és tartósabbak is. Nem meglepő, hogy szinte kivétel nélkül olyan emberek válnak játékfüggővé, akik személyiségükből adódóan elfordulnak a valóság feladataitól. Általánosan elfogadott nézet, hogy a függőséget okozó játék csupán katalizátor, és a már meglévő defektusokat tükrözi vissza.

Mit lehet tenni a függőség megelőzésére? Kinek a felelőssége? Bár a pszichológusok között sincs konszenzus, mégis egyfajta felelősségmegosztásról beszélnek. A játékkészítők felelőssége az erőszak indokolttá tétele, a kiadókat ellenőrzőknek a játékok korhatár kategóriába sorolása, a gyerekeket ért hatásokra pedig a szülőknek és a pedagógusoknak kell odafigyelni.

Mi a teendő, ha már kialakult a függőség? A játékok és az internet démonizálása a legkevésbé megfelelő módszer a függőség kezelésére, bár több csoport is próbálkozik vele. Többen a játékok feletti teljes szülői kontrollt tartják eredményesnek és azt, hogy ne tartsunk a gyerek szobájában semmiféle szórakoztató elektronikai eszközt. E ritkán vezet eredményre, de az sem, ha a függő személy környezete elfogadja, és megtanul együtt élni a függőséggel.

A leghatásosabb módszer és a leginkább elfogadott is a szakorvosi kezelés. A világ legtekintélyesebb számítógép-függőség specialistája, Maressa Hecht Orzack a kognitív viselkedésterápiát tekinti megoldásnak, vagyis azt a kezeléssorozatot, amelynek folyamán a beteg felismeri, miért rossz a függőség, és a szakember útmutatásai alapján képessé válik, hogy önmaga segítsen a helyzetén, és a terápia végére egészséges szintre szorítsa szenvedélyét, hobbiját.

A kognitív viselkedésterápiát segíthetik antidepresszánsok a játékmegvonás miatti levertség ellen, mozgásterápia, közösségi foglalkozások, kommunikációs tréningek. Ezek mind arra szolgálnak, hogy megszüntessék a beteg személyiségének a függőség miatt kialakult beszűkülését.

Magyarországon 2003 óta működik a fővárosi Nyírő Gyula kórház pszichiátriai osztályán egy külön részleg a "kényszeres szerencsejáték-függő szenvedélybetegek" rehabilitációjára. Hazánkban ez az egyetlen központ, ami valamilyen módon kapcsolódik a játékfüggőséghez

Miközben az addiktív játékműfajok terjednek, egyre több a kritikusuk és ellenzőjük is. Az előállító iparág ellenérdekelt, a konfliktus nehezen feloldható. A legtöbb, amit a felelős személyek tehetnek, hogy nem egymásra mutogatnak, hanem a maguk lehetőségei szerint élnek jogaikkal, és a józanság, ésszerűség határain belül igyekeznek tartani a számítógépes játékok kínálatát, illetve használatát.

Leopold Györgyi

A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Instagramon, Viberen vagy YouTube-on!

Anafilaxiás reakció gyakori okai

Olvassa el aktuális cikkeinket!

Orvosmeteorológia
Fronthatás: Melegfront
Maximum: +16 °C
Minimum: +3 °C

Döntően borult lesz az ég, és dél felől egyre többfelé várható eső, zápor. Délen néhol zivatar is kialakulhat, az Alpokalja magasabb részein pedig havas eső, havazás is lehet. Az északi, északkeleti szelet sokfelé kísérik élénk, helyenként erős lökések. Késő este 6, 13 fok valószínű. Napközben melegfront érezteti hatását, ami miatt a frontérzékenyek tünetei ismét felerősödhetnek.

Hogy érzed magad?

Kirobbanó formában vagy? Válaszd ki a lelki- és testi állapotodhoz illő emojit és nézd meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!


Hogy érzed most magad fizikailag?

Hogy érzed magad?

Kirobbanó formában vagy? Válaszd ki a lelki- és testi állapotodhoz illő emojit és nézd meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!


Milyen most a lelkiállapotod?

Hogy érzed magad?

Legjobban:
Legrosszabbul:
Kezdjük újra