Gyógyszerallergia

Kövesse a HáziPatika Facebook oldalát!

Az orvos gyakran teszi fel betegének a következő kérdések valamelyikét: "Érzékeny-e valamilyen gyógyszerre? Gyógyszerallergiáról tud-e? Kapott-e valaha valamilyen gyógyszertől kiütést?"

Az allergia a szervezet túlérzékenységi reakciója. Ez azt jelenti, hogy testünk saját, normális védekező reakciói hevesebben zajlanak le, és igen kellemetlen, olykor akár életveszélyes állapotot idézhetnek elő.
A gyógyszerek nagyrészt mesterséges vegyületek, amit a szervezet kívülről érkező, testidegen anyagként ismer fel. Az, hogy ugyanarra a vegyületre az egyik beteg szervezete miért reagál allergiás reakcióval, a másiké pedig miért nem, pontosan nem ismert. Allergiás reakció bárkiben, bármilyen gyógyszerrel szemben kialakulhat, elméletileg akkor is, ha korábban semmiféle problémát nem okozott a szer szedése. Általánosságban igaz az, hogy a vegyülettel történt első találkozáskor nem jelentkezik allergiás reakció, csak annak ismételt bevételekor.
A leggyakoribb túlérzékenységi reakciót kiváltó szerek talán az antibiotikumok, közülük is a penicillinszármazékok és egyes fájdalomcsillapítók. Gyakorta láthatunk hasonló jelenséget a bőrön alkalmazott krémek, kenőcsök hatóanyagaival szemben is.

Az allergiás reakciók igen sokfélék. Mégis segíti a felismerésüket, hogy gyógyszer szedéséhez köthetők. Gyakori a bőrviszketés és a bőrön jelentkező csalánkiütés. Előfordulhat bőrbevérzés, és gyakori a vizenyők kialakulása is. A szemhéjödéma ijesztő, de sokkal veszélyesebb a gégevizenyő, ami akár a beteg fulladásához is vezethet. A legfélelmetesebb azonban a keringés összeomlása, a sokkos állapot kialakulása. Ez leginkább vénásan adott injekció esetén fordul elő.
Ha valamilyen orvosság szedése kapcsán allergiás tüneteket észlelünk, a legfontosabb tennivaló, hogy ne vegyünk be többet a gyógyszerből, és forduljunk orvoshoz. A tünetek a legtöbb esetben ezt követően néhány napon belül elmúlnak. Fontos, hogy felírjuk, vagy megjegyezzük az allergiát kiváltó gyógyszer nevét, és ha az orvos valaha is megkérdezi, van-e gyógyszerérzékenységünk, említsük azt meg neki. A szer, vagy hasonló hatóanyagú gyógyszer ismételt szedése ugyanis a korábbinál súlyosabb reakciót válthat ki.
Nem szabad azonban összekeverni az allergiás reakciót a gyógyszerek mellékhatásaival, melyeket szintén meg kell említeni az orvosnak, de nem minden esetben zárják ki a hatóanyag későbbi, ismételt alkalmazását.
Gyere és fuss az életmódváltókkal!
Ha kérdése van, kérdezzen szakértőnktől!

Kérdezzen Ön is!

Szakértőink által már megválaszolt kérdések száma:

31979

Orvos válaszol
Aktuális
Miért kell nyáron erősíteni az immunrendszert?Probiotikumok

Miért kell nyáron erősíteni az immunrendszert?Probiotikus baktériumok nélkül nincs egészséges ember

Az álmok valóra válnak. Cukorbetegként isCukobetegség

Az álmok valóra válnak. Cukorbetegként isAz utóbbi 12 évben megduplázódott a cukorbetegek száma Magyarországon

	Kiknek jók az energiamentes édesítőszerek?Édesítőszerek

Kiknek jók az energiamentes édesítőszerek?A tudatosan táplálkozók számára is jó választás

Ez történik, ha átvilágítanakArctisztítás

Ez történik, ha átvilágítanakMelyik képalkotó eljárás miben segít?

Humánmeteorológia

Humanmeterológia szolgaltatója

Fronthatás:
Nincs front

Maximum:
+30, +36 °C
Minimum:
+17, +23 °C

Hazánkban szerdán délelőtt változóan felhős időre van kilátás, keleten helyenként felhő is alig lesz az égen.

Egészséget befolyásoló hatások:
erős

Részletes adatok és előrejelzés

Tekintse meg az időjárási frontokat!Térképezze fel a pollen adatokat!

Gyógyszerkereső

GyógyszerHatóanyag