Védenek a bogyósok

Egy új kutatás szerint a flavonoidokban gazdag ételek és italok, például a bogyófélék, alma, tea és vörösbor fogyasztása férfiakban 40 százalékkal csökkentheti a Parkinson-kór kialakulásának kockázatát.

Nők esetében azonban a kockázatcsökkenés csak akkor mutatkozott meg, amikor hetente több adagot fogyasztottak a bogyófélékből. "A teljes flavonoidok tekintetében csak a férfiakban tapasztaltunk előnyös eredményeket"-számolt be a áprilisi számában publikált tanulmány vezető szerzője, Dr. Xiang Gao, a Harvard Egyetem Orvosi Karának kutatója."A bogyófélék azonban férfiak és nők esetében egyaránt védőhatást gyakorolnak. A bogyófélék idegvédő anyagokat tartalmaznak. Beilleszthetők a rendszeres étrendbe, és nem járnak káros mellékhatásokkal, ráadásul a vérnyomást is csökkentik."

A Parkinson-kór mozgásszervi zavarokat okozó degeneratív rendellenesség, melynek jellemző tünetei a végtagok remegése, az izommerevség és az egyensúlyzavar. A flavonoidok olyan növényi összetevők, amelyek megakadályozzák a szervezet sejtjeinek oxidatív károsodását.

A kutatók a tanulmány során közel 50 ezer férfi adatait vizsgálták az amerikai Egészségügyi Szakemberek Egészségtanulmányából, és több mint 80 ezer nő adatait elemezték az Ápolónők Egészségtanulmányából. Öt jelentős flavonoidforrás, a tea, a bogyófélék, az alma, a narancslé és a vörös bor étrendi bevitelét vették figyelembe.

A 20-22 éves utánkövetés alatt 805 személyben, 438 férfiban és 367 nőben alakult ki Parkinson-kór . Amikor a legtöbb flavonoidot fogyasztókat összevetették a legkevesebb flavonoidot fogyasztó személyekkel, kiderült, hogy csak a férfiakban mutatható ki statisztikailag jelentős előny- esetükben a Parkinson-kór kockázata 40 százalékkal csökkent.

Gao ugyanakkor azt is hozzátette, az étrendi összetevők elkülönített vizsgálata azt mutatta, hogy a bogyófélék a férfiak és a nők számára egyaránt előnyökkel járnak: a hetente legalább két adagot fogyasztókban körülbelül 25 százalékkal csökkentik a Parkinson-kór kialakulásának kockázatát.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +18 °C

Hazánk északi és nyugati részén megnövekszik a felhőzet, és itt az éjszaka folyamán helyenként zápor, zivatar is előfordulhat. Délen, délkeleten még nagyrészt derült vagy gyengén felhős idő várható. A légmozgás döntően mérsékelt marad, de a Kisalföldön és az Alpokalján már lehetnek élénk lökések az északnyugatira forduló szélből.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 15, 22 fok között alakul, de északnyugaton, valamint a vízpartokon, magasan fekvő helyeken ennél pár fokkal melegebb, a hidegre hajlamos helyeken hűvösebb is lehet. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!