Amit nem tudtunk eddig a D-vitaminról

Ha csodagyógyszernek tűnik a korábban olvasottak alapján, nyugodjunk meg, van alapja. A D-vitamin bizonyítottan csökkenti a rák, a szívroham és a korai elhalálozás esélyét, hogy a depresszióról már ne is beszéljünk. Vannak azonban kevésbé reklámozott előnyei is, amelyeket az alábbiakban részletezünk.

Ahhoz, hogy a lehető legtöbb egészségügyi előnyét élvezhessük, tanácsos napi 7000 nemzetközi egység D-vitamint fogyasztanunk - írja a prevention.com. Milyen előnyökről van szó?

Rendben tartja koleszterinszintünket

A klimax utáni nők extra előnyt élveznek, ha megfelelő a D-vitamin bevitelük: jobb a koleszterinszintjük. Egy 2014-es tanulmány szerint azon nőknél, akik két éven át 1000 milligramm kálciumot és 400 IU-nyi D-vitamint szedtek naponta, 4.5 mg/dL csökkenést tapasztaltak LDL-szintjükben (ezt "rossz" koleszterinszintként is ismerjük). Ugyanakkor a vitamin pótlása a "jó", HDL- koleszterinszint elérésében is segít.

Pajzsmirigyzavar és D-vitamin Ahogy csökken a napsütéses órák száma, általában úgy nő a D-vitamin-hiányosok aránya. Ez leginkább fáradtság, immungyengeség formájában jelentkezik, ám ha hosszú időn keresztül fennáll, akkor a pajzsmirigy működésére is hatással lehet. Hogyan? Kattintson!

Csökkenti a méhmiómák kialakulásának esélyét

A méhmiómák olyan jóindulatú tumorok, amelyek az méh falaiban alakulnak ki. Mivel akár olyan nagyra is nőhetnek, mint egy grapefruit, ezért igen fájdalmasak és kellemetlenek lehetnek egyes esetekben - a kisebb méhmiómákkal pedig akár úgy is együttélhetünk, hogy nincs is tudomásunk róluk. Egy 2013-as tanulmány szerint a D-vitamin fontos szerepet játszik ezek megelőzésében: a 35-49 éves korosztályban ugyanis a megfelelő D-vitamin-ellátottság 32 százalékkal csökkenti a miómák kialakulásának esélyét.

Lelassítja a hízás folyamatát

Bizonyos életkor után már fel sem tűnik nekünk, hogy hízunk-e, és hogy milyen tempóban tesszük mindezt. A D-vitamin fogyasztása segíthet lelassítani mindezt: a Journal of Women's Health szaklapban publikált tanulmány szerint négy és fél év alatt 1 kilogrammal többet híztak azon 65 év feletti nők, akiknél D-vitamin-hiányt állapítottak meg.

A D-vitamin nagyon jó hatással van szervezetünkre

A D-vitamin nagyon jó hatással van szervezetünkre

Látásunk is kevésbé károsodik

Ötvenéves korunktól kezdve látásunk is elkezd romlani az ún. makula-degeneráció , ismertebb nevén a szemfenék-meszesedés miatt. Ennek esélyét nemcsak életkorunk és génjeink befolyásolják, hanem életmódunk is: ha nem dohányzunk, edzünk és D-vitamint is rendszeresen fogyasztunk, kisebb eséllyel kezd el szemünk meszesedni. A University of Buffalo kutatói szerint majdnem 7-szeres az esélye a látásromlásnak a klimax után, ha nem pótoljuk a D-vitamint.

Jobb lesz az izmok teljesítménye

Felmérések szerint az idősebb generáció minden harmadik tagja legalább évente egyszer elesik otthon. Ezt azonban - egy amerikai kutatás szerint - mérsékelni lehet D-vitamin fogyasztásával: napi átlag 3300 nemzetközi egységgel felezni lehet az esés esélyét. A D-vitamin megfelelő mennyisége ugyanis jobb izomteljesítményt biztosít.

Még azt a bizonyos izomremegést is megszünteti

A D-vitamin egyik alapvető szerepe testünkben az, hogy működteti izmainkat és segít azok kálciumfelvételében is. Ennek hiányakor tapasztalhatunk apró izomproblémákat, -fájást, -görcsöket és izomremegéseket. Ha elkezdünk D-vitamint szedni, ezek igen gyorsan megszűnhetnek.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.