Aszalt szilvával az egészséges csontokért

A Floridai Egyetem kutatói egy igen egyszerű módszert találtak a változókorban lévő nők - és tulajdonképpen mindenki más - számára, hogy megelőzzék a csontritkulást és a töréseket: az aszalt szilvát!

"Pályafutásom során számtalan gyümölcsöt vizsgáltam aszerint, hogy jót tesznek-e a csontoknak. Kipróbáltam a fügét, a datolyát, az epret, és a mazsolát, ám egyik sem bizonyult olyan hatékonynak, mint az aszalt szilva. Természetesen minden zöldség és gyümölcs egészséges, ám a csontok megóvása céljából ez a leghasznosabb" - mondta el a kutatás vezetője, Bahram H. Arjmandi.

A tudósok két csoportra osztották a kísérletben részt vevő, változókorban lévő hölgyeket. A társaság egyik fele napi 100 gramm aszalt szilvát evett - ez nagyjából tíz szem gyümölcsnek felel meg - egy éven keresztül, míg a többiek ugyanennyi szárított almát fogyasztottak. Emellett mindannyian kaptak kalcium és D-vitaminpótlást is.

A kutatás végén úgy tapasztalták, hogy aszalt szilvát fogyasztó nők singcsontja (az alkar két hosszú csontja közül az egyik) és gerince sokkal jobb állapotban volt, mint a másik csoport tagjaié. Arjamandi ezt azzal magyarázta, hogy a szilva csökkenti a csontban a ritkulás és a roncsolódás mértékét, így a csontképződés kerül túlsúlyba.

A csontritkulást jórészt az okozza, hogy a menopauza után megszűnik a női nemi hormon termelődése. "A menstruáció elmaradása után öt-hét évvel már évi 3-5 százalékkal nő a csontritkulás kialakulásának esélye. Ugyanakkor a 65 év feletti férfiak csontozata a nőkéhez hasonló ütemben romlik" - magyarázta a kutató. Éppen ezért javasolják az aszalt szilva fogyasztásának mielőbbi megkezdését.

"Nem érdemes addig várni, amíg egy törés vagy a már kialakult csontritkulás miatt az orvos gyógyszert ír fel. Lehet előre is gondolkodni. Kezdjük napi két-három szem aszalt szilvával, majd folyamatosan növeljük tízre az adagot! Ez a gyümölcs számtalan variációban készíthető el" - javasolják a szakértők.

A tanulmány a British Journal of Nutrition című lapban jelent meg.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.