A telítetlen zsírok a memóriának is jót tesznek

Ugyanazok a telítetlen zsírok, amelyek a testnek jót tesznek, kognitív funkcióinkat, memóriánkat is védik, míg a "rossz" zsírok a test mellett az agyi funkcióknak is ártanak.

Olivia Okereke, a bostoni Brigham és Női Kórház kutatója és csoportja úgy találta, hogy a kognitív funkciók esetében nem annyira az elfogyasztott zsír mennyisége, mint annak minősége számít. Eredményeikről az Annals of Neurology című szakfolyóiratban számoltak be.

"Rossznak" az állati eredetű telített zsírok számítanak, valamint a transzzsírok, amelyek eredetileg telítetlenek, de hidrogénezéssel részlegesen telítik, keményítik őket, hogy könnyebben kezelhetővé és tovább eltarthatóvá váljanak. Kutatások igazolták, hogy a transzzsírok emelik az erekben kirakódó, ártó LDL koleszterin szintjét. A szakemberek egyetértenek abban is, hogy a telített zsírok, így a vaj vagy a disznózsír nagyobb mennyiségű fogyasztása növeli a szívbetegségek, az elhízás és a diabétesz kockázatát.

Okereke és csoportja mintegy 6 ezer, 65 év feletti nő adatait elemezte, akik a Nők Egészsége Tanulmányban (Women's Health Study) vettek részt. Minden nővel két éves időközökben, összesen három alkalommal elvégeztek egy, a kognitív funkcióikat vizsgáló tesztet, ezen kívül étkezési szokásaikról is mindannyian kitöltöttek egy igen részletes kérdőívet.

A kognitív és memória teszteken az idő teltével azok a nők szerepeltek a legjobban, akik főként telítetlen zsírokat, például olívaolajat fogyasztottak, és azok a leggyengébben, akik elsősorban telített zsírokat iktattak étrendjükbe. A transzzsírokat ebben a tanulmányban sem pozitív, sem negatív tartalommal nem hozták összefüggésbe a szellemi hanyatlással.

Okereke szerint megállapításaik azért jelentősek, mert rámutatnak arra, hogy milyen egyszerű étrendi változtatással, a rossz zsírok jókra cserélésével előzhetik meg - legalább részben - a memória hanyatlását.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 23 fok várható. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.