Magas vérnyomás: rosszabb a cukor, mint a só

Amerikai kutatók szerint sokkal inkább a cukor okolható a vérnyomás- és szívproblémák kialakulása miatt, mint a só.

Az Open Heart szakfolyóiratban publikált anyag szerint a cukor - kifejezetten a fruktóz - nagyobb szerepet játszik a szívproblémák kialakulásában, mint gondoltuk volna, ugyanakkor ha sófogyasztásunkat egy bizonyos szint alá csökkentjük, az szintén problémákhoz vezethet.

A St Luke's Mid America Heart Institute kutatói mindezt hosszas kutatás és korábbi tanulmányok eredményeinek vizsgálata után jelentették ki. Ám a tudományos élet több szereplője szerint a kutatás csupán megalapozatlan rémhírkeltés.

A hipertónia a fejlett országokban népbetegségnek számít. A népesség mintegy 15 százalékának van tartósan a magasvérnyomás szempontjából határérték, azaz 140/90 Hgmm fölötti vérnyomása. Félő azonban, hogy ennél többeket érint valójában. Évente csaknem 5000 magyar ember halála írható a betegség számlájára. Más becslések szerint még aggasztóbb a helyzet, mivel minden 8. halálesetben játszik közre a magasvérnyomás, ezzel maga mögé utasította a tumoros megbetegedéseket is. Tudjon meg többet, kattintson ! Prof Francessco Cappuccio, a University of Warwick kutatója szerint például mind a cukor, mind a só fogyasztását olyan szintre kellene beállítani, amely lehetővé teszi a szív- és érrendszeri problémák elkerülését. Az viszont, hogy a só helyett most a cukrot démonizáljuk, egyfelől felesleges, másfelől nincs is még túlságosan bizonyítva.

Prof Tom Saunders, a londoni King's College kutatója hasonlóképpen vélekedik: a sófogyasztás csökkentése és a fogyás csökkenti a vérnyomást, de a cukorfogyasztás közvetlen hatása még nincs kellőképpen bizonyítva. Elmondása szerint Angliában a sófogyasztás alapból kisebb Amerikához képest, mivel a gyártók kevesebb sót adnak az ételekhez, ez pedig mérhető vérnyomáscsökkenéshez vezetett. A cukrot főként édesített italokban, süteményekben és gabonatermékekben találhatjuk meg, ezekből kellene kevesebbet fogyasztani, ha a napi cukorbevitelt akarjuk csökkenteni.

A cukorfogyasztás közvetlen hatása még nincs kellőképpen bizonyítva

A St Luke's kutatói hozzátették: ugyan a hozzáadott fruktóz gyakran feldolgozott ételekben és cukros italokban található, nem kell aggódnunk az olyan természetesen előforduló cukrok miatt, amelyek zöldségekben és gyümölcsökben találhatóak meg.

A brit National Diet Nutrition Survey táplálkozásügyi felmérés szerint a legtöbb felnőtt és gyermek több cukrot fogyaszt az ajánlottnál. A World Health Organization ajánlatai szerint a cukornak a napi energiabevitel 10 százalékánál kevesebbnek kellene lennie: ez napi 50g maximum cukorbevitelt jelent egy átlagos felnőtt esetében, ennek felezése azonban jelentős egészségügyi előnyökhöz vezethet.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.