D-vitamin: nem menti meg az időseket

A táplálék-kiegészítőként adagolt D-vitamin csak elenyésző mértékben csökkenti az idősek eséskockázatát - derül ki egy friss kutatásból.

A szakértők 20 korábbi tanulmányt vettek górcső alá, melyek összesen 30 ezer embernél vizsgálták a D-vitamin esési kockázatra gyakorolt hatását. Az eredmények azt mutatták, hogy a táplálék-kiegészítők nem csökkentették legalább 15 százalékkal az esési kockázatot, ennélfogva csupán csekély hatásuk volt - magyarázta Mark Bolland, az új-zélandi Aucklandi Egyetem munkatársa.

Nem menti meg a D-vitamin az időseket (Fotó: Europress)

A kutatók következtetése szerint a jelenlegi bizonyítékok nem döntő erejűek arra vonatkozóan, hogy a D-vitaminos étrend-kiegészítők csökkentenék az esésből adódó sérülések veszélyét a különösen sérülékeny idős embereknél. Ez inkább az összes résztvevőnél bekövetkezett esések számának tudható be, mintsem a személyenkénti esések gyakoriságának.

A tanulmány szerzői megjegyezték: a napjainkban is uralkodó nézőpont szerint a D-vitaminos étrend-kiegészítők csökkenthetik az eséskockázatot, ezért bizonyos egészségügyi szervezetek kifejezetten ajánlják a szedésüket. "A sérülékeny célcsoportra irányuló kiterjedtebb kutatás még várat magára. Addig is bizonytalanok maradunk a D-vitaminos táplálék-kiegészítők hasznával kapcsolatban, ami az esési kockázatot illeti" - fogalmazott Clifford Rosen, a Maine Orvosi Kutatóintézet szakértője és Christine Taylor, az Egyesült Államok Nemzeti Egészségügyi Intézetének munkatársa a tanulmányt kísérő kommentárban.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.