Igyon egy feketét és éljen tovább!

Azok az idősebb felnőttek, akik naponta legalább három csésze kávét isznak, 10 százalékkal kisebb valószínűséggel halnak meg a gyakori halálokok következtében - derítették ki amerikai kutatók.

Az eredmény azokra az 50 és 71 év közötti felnőttekre vonatkozik, akik koffeines vagy koffeinmentes kávét isznak. A kávéivás a szív-érrendszeri megbetegedések, a légzőszervi megbetegedések, a stroke, a diabétesz, a fertőzés, a sérülés és baleset okozta halálozás kockázatának csökkenésével áll összefüggésben. A kutatók ugyanakkor beismerték, egyelőre nem tudják, hogyan váltja ki a kávé ezt a jótékony egészségügyi hatást, és az eredmények nem bizonyítanak ok-okozati összefüggést.

A legfrissebb számában megjelent tanulmány vezető szerzője, Neal Freedman azt is hangsúlyozta, hogy megfigyeléses tanulmányról van szó, vagyis egyszerűen megkérdezték a résztvevőket, mennyi kávét fogyasztanak, aztán utánkövették őket. A kávéfogyasztás azonban a szakértő szerint csak egyike azon tevékenységeknek, amelyeket az emberek végeznek.

A kávé számos különféle viselkedéssel is összefüggésben áll, ezért nem lehet tudni, milyen más tényező befolyásolhatja a kimutatott összefüggés. A kávéfogyasztók például gyakran dohányoznak, és a kutatók eleinte azt tapasztalták, hogy a kávéivókra a halálozás magasabb kockázata leselkedik. Az ellenkező összefüggést csak akkor mutatták ki, amikor levonták az egyenletből a dohányzást.

A kutatás során körülbelül 400 ezer férfit és nők vizsgáltak 1995-96-ban. Az alanyokat megkérdezték kávéfogyasztási szokásaikról, majd 2008-ig, illetve halálukig nyomon követték őket. Az eredmények azt mutatták, hogy már napi egyetlen csésze kávé is a halálozás csökkent kockázatával, különösen a napjainkban gyakori halálokok okozta halálozás alacsonyabb kockázatával áll összefüggésben. Az egyetlen kivétel az, hogy a kávéivás nem okozza a rák okozta halálozás kockázatának csökkenését nőkben, és a férfiakra rák okozta halálozására is csak jelentéktelen hatást gyakorol.

Freedman hozzátette, hogy a védőhatás a napi egynél több kávét fogyasztókban volt a legnagyobb. A kutató szerint a továbbiakban a kávé különböző összetevőit kell vizsgálni. Az ital ugyanis a koffeinen kívül ezer különféle összetevőt és antioxidánst tartalmaz, melyek némelyike jótékony hatású lehet, mások nem.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.