Fellebben a fátyol a zöld tea rákellenes titkairól

Az orvosok már évek óta vizsgálják a zöld tea fogyasztásának lehetséges előnyeit. Az ősi főzet szinte minden téren egészségügyi előnyöket mutat, az immunerősítéstől a krónikus betegségek megelőzéséig és gyógyításáig.

A Frontiers in Cancer Prevention Research 11. éves nemzetközi konferenciáján a kaliforniai Anaheimben bemutatott kísérlet sejtszinten mutatta ki, hogyan előzheti meg a zöld tea az emlő- és a prosztatarák terjedését.

A zöld teában lévő polifenolok gátolják a daganatos sejtek növekedését és vándorlását elősegítő két fehérjét, a vaszkuláris endoteliális növekedési faktort (VEGF) és a hepatocita növekedési faktort (HGF). Az eredmények egy 40 nő részvételével folyamatban lévő kísérleten alapulnak. Valószínűleg ugyanez a mechanizmus állhat a prosztatadaganatos férfiak körében kimutatott előnyös hatás hátterében is, amiről egy másik kutatócsoport számolt be a konferencián.

A Columbia Egyetem Orvosi Karának kutatói Katherine D. Crew vezetésével véletlenszerűen placebót vagy különböző koncentrációjú zöld tea kivonatot adtak a női kísérleti alanyoknak. A kivonatot kapott nőkben két hónappal a kezelés megkezdését követően jelentősen alacsonyabb volt a daganat növekedési faktorainak szintje. Bár a különbség a placebo és a zöld tea csoportok között négy és hat hónap múlva már nem bizonyult ilyen jelentősnek, Crew szerint ez valószínűleg azzal magyarázható, hogy az alanyok nem szedték olyan fegyelmezetten a tablettákat.

A most folyamatban lévő kísérlet egyik célja a zöld tea kivonat megfelelő dózisának meghatározása. A kísérlet során nyolc-huszonnégy csésze zöld teának megfelelő mennyiséget használtak, és Crew azt reméli, sikerül meghatározni a maximális terápiás hatáshoz szükséges optimális mennyiséget. "Kutatásunk túl szűk körű volt ahhoz, hogy kijelenthessük, a zöld tea megelőzi az emlőrákot, de a rákellenes mechanizmusok alaposabb megértése révén mégis előrébb vitt bennünket" - nyilatkozta Crew.

Japánban, ahol a lakosság nagy mennyiségű zöld teát fogyaszt, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint körülbelül háromszor alacsonyabb a prosztata- és az emlődaganat előfordulása, mint az Egyesült Államokban, bár a szakértők szerint ennek hátterében más étrendi tényezők is állhatnak.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.