Itt a csokipirula: mire lesz jó?

A fekete csokoládé tápanyagaival teli tabletta szívvédő hatását kutatják.

A fekete csokoládé tápanyagaival teli tabletta nagy léptékű tesztje kezdődött el az Egyesült Államokban. Azt vizsgálják, hogy a kakaó flavonoidjai segítenek-e megelőzni a szívrohamot és az agyvérzést, ahogy azt korábbi kisebb tanulmányok alapján vélik.

A pirulákban olyan sok a tápanyag, hogy rengeteg szelet csokoládét kellene megennie annak, aki a kutatásban tesztelt mennyiséghez kívánna jutni. Az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet (NIH) és a Mars élelmiszer-ipari konszern finanszírozta vizsgálatban mintegy 18 ezer férfi és nő vesz részt.

A csokoládé évezredek óta fontos gyógyszer volt mindenfelé - Dél-Amerikában, Afrikában, Ázsiában -, ahol a kakaóbab megterem. Használták a fáradtság leküzdésére, anginás fájdalomban, hasmenésben, székrekedésben, sőt afrodiziákumként is számon tartották. A teljes cikket ide kattintva olvashatja el! "Azért esznek az emberek csokoládét, mert szeretik, nem azért, mert használ az egészségüknek. Most azt kutatjuk, valóban vannak-e kedvező hatásai a közkedvelt édességnek, ha nincs benne se cukor, se zsiradék" - magyarázta JoAnn Manson, a Harvard Egyetemmel együttműködő bostoni Bringham és Női Kórház munkatársa, a kutatás vezetője.

Ez a kutatás lesz az első nagyszabású vizsgálat, amely a kakaó flavonoidjaival - a növényvilágban előforduló, gyógyhatású vegyületekkel - foglalkozik. Korábban ezekről az anyagokról kisebb tanulmányok kimutatták, hogy javítottak a vérnyomáson, a koleszterinszinten, a szervezet inzulin-felhasználásán és - többek között - az artériák állapotán is.

Kapszulákba zárják a csokoládét (Fotó: Europress)

A csokoládékonszern szabadalmaztatott egy eljárást, amellyel a kakaóból nagy koncentrációban lehet a falvonoidokat kivonni és kapszulába helyezni. A gyártók is adnak el kakaókapszulát, azok azonban kevesebb aktív összetevőt tartalmaznak, mint amilyeneket a most folyó kutatásban tesztelnek . A bolti édességekben ennél is sokkal kevesebb fordul elő belőlük, mert a feldolgozás nagy részüket elpusztítja - hangsúlyozta Manson.

A résztvevők egy része placebót, másik csoportjuk napi két kakaótablettát fog kapni négy éven keresztül. Sem ők, sem a kutatók nem fogják tudni, ki mit szed. A flavonoid-kapszulák íztelenek - tette hozzá Manson, aki maga is megkóstolta őket.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +32 °C
Minimum: +15 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.