Már fiatalon kezdődik a hanyatlás

Világszerte közel hárommillió ember játszott a Sea Hero Quest nevű mobiltelefonos játékkal, és ezzel részt vett a világ eddigi legnagyobb demenciát célzó kutatásában. A néhány percnyi játékkal több évtizednyi kutatómunkát váltottak ki a felhasználók.

Mivel az életkorral együtt az agyi idegsejtek száma is folyamatosan csökken, sok idős ember tapasztalhatja, hogy a korral szellemileg kissé belassul. Ez a felidéző működések csökkenésével jár, többet kell például törni a fejüket egy névért vagy telefonszámért. A demenciával járó, gyors értelmi hanyatlás azonban nem a korral járó, természetes folyamat - bár kialakulásának esélye az életkorral nő -, hanem betegség. Megértésén évtizedek óta dolgoznak kutatók, de egy közelmúltban publikált telefonos applikációnak köszönhetően óriási előrelépés történt a betegség hatásainak feltérképezésében.

Szörnyek etetésével ismerhetjük ki a demenciát

A demencia voltaképp egy tünetegyüttest takar, amely az emlékezetromlással, az agykérgi működések zavarával ( beszédzavar , az érzékszervek működésének zavara, az összerendezett mozgások zavara), az ítélőképesség hanyatlásával és személyiségváltozással is jár. Korábban már kimutatták, hogy a demencia okozta leépülés nagyobb arányban érinti az agy tájékozódási képességekért felelős területeit, mint az emlékezetért felelőset. Első tüneteként ezért nem a memóriában, hanem a térbeli tájékozódásban figyelhető meg zavar. Ennek szellemében indította el a Deutsche Telekom és a brit University College London a Sea Hero Quest nevű mobiltelefonos alkalmazást, amellyel játékos módon segítheti bárki a demencia kutatását.

A demencia hátterében sok esetben szélütés, trauma, agyvelőgyulladás vagy hosszan tartó krónikus betegség áll, amelynek szövődményei mentális hanyatláshoz vezetnek. Kialakulásáról, kezeléséről és a lehetséges szövődményekről bővebben az alábbi cikkünkben írtunk!

Etesd meg a tengeri szörnyet, navigálj el egy kis hajót a jéghegyek között - a Sea Hero Quest nevű telefonos játék feladatai első ránézésre banálisan egyszerűek. Sokkal több van azonban mögötte, mint elsőre gondolnánk, a program ugyanis arra késztet minket, hogy alapvető tájékozódási képességünket hasznosítsuk a pályák megoldásához. Mindeközben a program figyeli, hogy milyen módon oldunk meg egy-egy problémát, mennyi időt vesz igénybe a küldetések teljesítése, és mennyire ismerjük ki magunkat a virtuális jéghegyek labirintusában. Minderről adatokat küld a londoni egyetem munkatársainak, akik így rengeteg munkát spórolnak meg.

Fiatal felnőttkorunktól kezdődik a hanyatlás

A Sea Hero Quest mobiljátékkal a világon közel 3 millió ember játszott eddig. A magyar felhasználók átlagon felül vették ki a részüket: több mint 152 ezer letöltéssel járultak hozzá a globális eredményhez, ami a lakosság arányait tekintve kiemelkedően jó adat. Az adatok még mindig érkeznek, és feldolgozásuk valószínűleg hosszú éveket vesz majd igénybe, az applikáció azonban már most is óriási áttörést hozott.

A játékkal korábban felismerhetővé válik a demencia
A játékkal korábban felismerhetővé válik a demencia

Az elemzésből származó első adatokból kitűnik, hogy a tájékozódóképesség nemcsak idősebb embereknél kezd romlani, hanem már korai felnőttkortól kezdve (a mintavétel 19 éves kortól indul) hanyatlásnak indul. A lejtmenet tovább folytatódik az élet során, amit a játék eredményei is tükröznek: például a 19 évesek esetén 74 százalékos volt a valószínűsége, hogy elérik a végcélt, míg a 75 évesek körében ez lecsökkent 46 százalékra. Ez a hanyatlási görbe éles ellentétben van a korábban, kisebb mintavétellel (mintegy 100 fővel) lefolytatott vizsgálatok eredményével, amely arra utalt, hogy a hanyatlás csak későbbi életszakaszban várható.

Összesen 193 országból érkeztek be adatok, melyek szerint a skandináv régióban sokkal jobb az emberek tájékozódóképessége - Finnország, Svédország, Norvégia és Dánia kiemelkedően jól teljesített a játékban. A két nem között is jelentős különbségeket figyeltek meg, a férfiak és nők különböző térbeli tájékozódási stratégiákat használtak a feladat teljesítése során.

Két perc játék ötórányi kutatást ér

Következő lépésként a virtuális valóságba lépve segíthetik a felhasználók a demenciakutatást. "Míg a Sea Hero Quest mobilalkalmazás eddig példátlan volumenű adatkészletet adott a kezünkbe, amely segítségével a térbeli tájékozódási képességet gyakorlatilag a teljes populáció szintjén vizsgálhattuk, a VR-játék alkalmas rá, hogy az előbbiekre építve a tudatküszöb alatti emberi reakciókat a korábbiaknál jóval precízebben mérjük" - magyarázta Dr. Hugo Spiers, a londoni University College professzora. A szakértők szerint ha valaki mindössze 2 percig játszik a Sea Hero Quest VR játékkal, akkor 5 órányi laboratóriumi kutatásnak megfelelő adatot generál. Aki otthon is rendelkezik VR-szemüveggel, ingyenesen letöltheti az alkalmazást, aki viszont nem, Budapesten például a WestEnd bevásárlóközpontban kipróbálhatja.

A tudósok már dolgoznak, hogy a mobiljátékot klinikai környezetben is alkalmazhatóvá tegyék. Segítségével ugyanis már jóval korábban felismerhetik és kezelhetik a betegséget, ami hosszú, egészségben megélt évekkel gazdagíthatja a páciensek életét.

A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Instagramon, Viberen vagy YouTube-on!

Anafilaxiás reakció gyakori okai

Olvassa el aktuális cikkeinket!

Orvosmeteorológia
Fronthatás: Kettős front
Maximum: +13 °C
Minimum: +3 °C

Derült lesz az ég, azonban főleg a Dunántúlon maradhatnak felhős körzetek, de csapadék nem valószínű. Párássá válik a levegő, helyenként - nagyobb eséllyel délnyugaton, nyugaton és északkeleten - köd is képződhet. A légmozgás gyenge vagy mérsékelt lesz. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 0 és +6 fok között alakul, de helyenként gyenge fagy is lehet. Napközben kettős fronthatás okozhat kellemetlen tüneteket az időjárásra érzékenyek körében.

Hogy érzed magad?

Kirobbanó formában vagy? Válaszd ki a lelki- és testi állapotodhoz illő emojit és nézd meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!


Hogy érzed most magad fizikailag?

Hogy érzed magad?

Kirobbanó formában vagy? Válaszd ki a lelki- és testi állapotodhoz illő emojit és nézd meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!


Milyen most a lelkiállapotod?

Hogy érzed magad?

Legjobban:
Legrosszabbul:
Kezdjük újra