Kérdések és válaszok
A-vitamin:

Leányom 30 évesen az első babáját várja, de a 7. héttől -egy-két nap kihagyással- összesen 13 szem 25000 NE A-vitamin-tartalmú multivitamint vett be, amit a háziorvos írt fel a hajhullására és a pattanásaira. Közben a nőgyógyász ajánlására szedett terhességi vitamint is. A helyi orvosok az A-vitamin miatt igen megemelt szintű magzati károsodási lehetőségtől tartanak, és a gyermekem így, -megijedve a magas kockázati aránytól- a terhességének megszakítását fontolja. Mennyivel emelkedett a magzatkárosító hatás? Az orvosai szerint a fellelt szakirodalom meglehetősen ellentmondásos és hiányos. A döntés igen nehéz, főleg, hogy úgy érezzük, nincs elég információ a birtokunkban.

A HáziPatika.com szakértőjének válasza A-vitamin témában:

Az A-vitamin bizonyítottan nem magzatkárosító, az A-vitamin hiánya viszont igen (napi 5000 NE felvétel alatt). 5-50.000 egység napi fogyasztás mellett semmilyen egészségkárosodás nem várható, 50.000 egység felett is inkább az anyának árt. Az A-vitamin akkor lett gyanús, amikor bizonyos A-vitamin származékokról (isotretinoin, acitretin) bebizonyosodott, hogy magzatkárosító hatásúak. Mindez 40 évvel ezelőtt történt. Maga az A-vitamin azonban garantáltan nem magzatkárosító. A terhesség megszakítás javallatát csak humángenetikus orvos mondhatja ki. Ha megcsinálják az abortuszt, nagyon nagy valószínűséggel egészséges babát ölnek meg, az orvosok pedig súlyos hibát követnek el azzal, hogy nincsenek tisztába saját korlátaikkal.

terhességA-vitaminmagzatkárosító hatás

Cikkek