Segítség! Más lett a hajam!

Bizonyos gyógyszerek mellékhatásaként előfordulhat, hogy megváltozik a haj szerkezete, állaga vagy mennyisége. Hullik, hirtelen göndör lesz, megváltozik a színe. Aggodalomra semmi ok: a legtöbb esetben a hatás nem tartós.

Egy pici pirula az egész. A mellékhatások között, valahol az apró betűs résznél talán szerepel, hogy hatással lehet a hajra, de ki figyel oda rá? Bekapjuk, és várjuk a gyógyulást. Ám néha a tünetek enyhülése nem okoz felhőtlen örömöt, mert jelentkezik egy új, nem várt dolog, mégpedig a hajunkkal, ami különösen megrázó, hiszen ezt mindenki látja, része a személyiségünknek, az énképünknek és a nőiességünknek.

Mit tegyek, ha hullik?

Pánik helyett érdemes először a háziorvostól tanácsot kérni és megtudakolni, szerinte lehet-e oka a hirtelen változásnak az új gyógyszer, és létezik-e olyan helyettesítő szer, amely nem hat a hajra. Semmiképpen nem szabad orvosi konzultáció nélkül abbahagyni a gyógyszer szedését, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy ez a ludas, csak azért mert időben egybecsengenek a tünetek. Sajnos a hajhullás lehet egy új gyulladás, betegség tünete is. Ha mégis a gyógyszer okozza a gondot, akkor sem biztos, hogy abba kell hagyni a szedését, lehet, hogy a dózis csökkentése megoldja a problémát.

Természetesen vannak olyan esetek is, amikor a betegség súlyossága miatt nincs más választás, mint elviselni ezt a mellékhatást, bár ilyenkor is megnyugtató lehet hallani, hogy a tünet nem maradandó. Jól ismert tény például, hogy a rákos sejteket elpusztító kemoterápiás gyógyszerek hatással vannak más, gyorsan osztódó sejtekre, így például a hajhagymákra is. Ez az oka annak, hogy a páciensek többsége elveszíti a haját a kezelés megkezdése után 2-3 héttel. Ám a kezelés befejezése után 3-10 hónappal a haj újra kinő és visszanyeri régi állagát.

A gyógyszerek a haj növekedésének különböző fázisaira hathatnak. Az első a haj növekedési fázisa, amely 3-5 évig tart, és ilyenkor egy centit nő havonta. Ezt követi egy rövidebb, három hónapos pihenő periódus, amikor a hajhagyma növekedése megáll és felkészül rá, hogy kihulljon, majd a végső fázis, amikor kihullik. Ezt követi egy három hónapos regenerálódási időszak, melynek végén a hajhagyma készen áll arra, hogy új hajszálat növesszen. Szerencsére ez a ciklus véletlenszerűen érinti a bőr különböző részeit, így bár a hajvesztés folyamatos, normál esetben sehol nincsenek kopasz foltjaink.

Fogamzásgátló

Gyakran tapasztalnak hajhullást azok a nők, akik hosszas használat után abbahagyják a fogamzásgátló tabletta szedését. Egy teória szerint azért, mert a progeszteron alapú fogamzásgátlók tartalmaznak egy antiandrogénnek nevezett összetevőt, amely csökkenti a nők tesztoszteronszintjét, és ez meghosszabbítja a hajhagymák élettartamát. Ám amikor abbamarad a gyógyszer szedése, a hatás is megszűnik és akár a terhesség végén, sok szál hullik ki egyszerre. Ez szerencsére csak átmeneti hatás, és bár riasztónak tűnik a jelenség, voltaképp csak azok a hajszálak hullanak ki, amelyeknek már rég ki kellett volna.

Antidepresszánsok

Sajnos a leggyakrabban használt hatóanyagok, így a fluoxetine és a lítium előrehozhatják a hajhagyma pihenő szakaszát, így okozva hirtelen hajhullást. Ez a szakasz normális esetben három hónapig tart – ám az antidepresszáns hatására már a ciklus elején kihullanak a szálak. A hajhullás akár egy évvel a kezelés kezdete után is jelentkezhet, ám a gyógyszer szedése után elmúlik. Szörnyű tünet, és nyilván felerősíti a depressziós gondolatokat – ám nincs ok pánikra, a tünet visszafordítható. A mentális egészség pedig sokkal fontosabb, mint pár hajszál elveszítése.

Pikkelysömör

A betegség során a szervezet túl sok bőrsejtet termel, és léteznek olyan kezelések, amelyek lelassítják ezt a folyamatot. Sajnálatos mellékhatásként jelentkezhet a haj göndörödése vagy színének változása. Az acitretin nevű hatóanyag néhány esetben sötétebbé teszi a hajat, az etretinate pedig a sötét hajat vörösre változtatja. A haj színét a benne lévő melanin mennyisége határozza meg, a gyógyszer valószínűleg ennek a termelődését befolyásolja. A gyógyszerek hatására a haj szerkezete is megváltozhat, göndörödni és csomósodni kezdhet. Jó hír azonban, hogy a kezelés befejezése után mind a szín, mind a minőség visszaáll az eredetire.

Epilepszia elleni szerek

Néhány epilepszia elleni szer, különösen azok, amelyeket migrén kezelésére is használnak, összefüggésbe hozhatók a haj hullásával és göndörödésével is. Különösen a nátrium-valpronát nevű hatóanyag okoz ilyen tüneteket.

Béta-blokkolók

Ezeket a szereket széleskörűen használják a magas vérnyomás csökkentésére, ám sajnálatos módon a haj elvékonyodása vagy korai őszülése is bekövetkezhet a szedése során. Ez ugyan visszafordítható folyamat, de sok esetben nagyobb veszélyt jelent a szer abbahagyása, mint a haj állagának megváltozása.

Retinol

Ez az A-vitamin-származék széleskörűen használt szer a bőrgyógyászatban, különösen felnőttkori aknékra írják fel. Néhány páciensnél azonban hajhullást okozhat. A rizikó a dózis növekedésével együtt nő, és más testszőrzet is érintett lehet. Bár a tudósok szerint az A-vitamin védi a hajhagymákat, úgy tűnik, hogy a túl nagy mennyiség károsíthatja. Mivel a retinol erős hatással van a keratint termelő sejtekre, ami a haj anyaga, a szer túladagolása megváltoztathatja a haj textúráját és külsejét is.

Ibuprofen

Ez a gyakori fájdalomcsillapító is okozhat hajhullást és hajelvékonyodást, ráadásul nem is ritkán. A statisztikák szerint minden századik beteget érint ez a mellékhatás. Jó hír, hogy a folyamat visszafordítható, és aki érzékeny erre a szerre, az a rendelkezésre álló többi fájdalomcsillapítóból is könnyen tud választani.

Vérhígítók

Azok a betegek, akiknél nagy a vérrögképződés esélye, gyakran kapnak heparint, mint vérhígítót. Sajnos ez a szer gyakran érinti a hajhagymákat is – hajhullás és hajelvékonyodást egyaránt okozhat. Mivel ezeket a szereket nagyon nehéz mással kiváltani, a betegnek gyakran bele kell törődnie a változásba, hiszen a vérrögképződés kockázata nagyobb veszélyt jelent, mint amekkora a hajhullás miatti kényelmetlenség.

Az írás megjelent a Nők Lapja Egészség júniusi számában. Keresse az újságárusoknál!

Olvassa el aktuális cikkeinket!

A frontérzékenyek nálunk gyógyulnak!

Fejfájás? Vérnyomás? Fáradtság? Sok stressz?
Frontérzékeny lehet!
Fejfájás? Ingadozó vérnyomás? Rosszullétek? Szédülés? Álmatlanság? Fáradékonyság? Feszültség? Sok stressz?
Személyre szóló, gyógyszer nélküli gyógymódok az Európai Unió és a Magyar Állam támogatásával! Fejfájás? Vérnyomás? Rosszullét? Fáradtság? Idegesség? Sok stressz?
Headache illustration
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +3, +8 °C
Minimum: -5, +4 °C

Borult, párás idő lesz, helyenként kisebb esővel, szitálással, átmeneti havasesővel. Keleten van némi esély kevés napsütésre. Megélénkül az északkeleti szél, 3, 8 fokos maximumokat mérhetünk. Szerdán is frontmentes lesz az idő, de egyre többeknél jelentkezhetnek légúti panaszok, illetve a keringési problémák is fokozódhatnak. A komfortérzet inkább csak a naposabb vidékeken javulhat. Reggel az ízületi bántalmak is felerősödhetnek. Érdemes megnézni a meteogyógyász® mai videóját! A légszennyezettség magas, növekszik. A légnyomás alig változik.

Egészséget befolyásoló hatások:

Hogy érzi magát?

Kirobbanó formában van? Válassza ki a lelki- és testi állapotához illő emojit és nézze meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!

Hogy érzi most magát fizikailag?

Hogy érzi magát?

Kirobbanó formában van? Válassza ki a lelki- és testi állapotához illő emojit és nézze meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!

Milyen most a lelkiállapota?

Hogy érzi magát?

Legjobban:
Legrosszabbul:
Kezdjük újra